Опис педагогічного досвіду

Опис педагогічного досвіду

Навчити дітей мислити і почувати –
це перший крок до творчості  В.Сухомлиський
Одним з основних напрямів розвитку сучасної освіти є технологія формування творчих здібностей учнів. Упродовж кількох років працюю над проблемою «Розвиток творчих здібностей учнів на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури».
Головними умовами формування творчих здібностей є:
·     відхід від форм і методів навчання, які гальмують розвиток дитини й не залишають місця вільному вибору видів і методів її самостійної інтелектуально-творчої діяльності;
·     заохочення навчальних та творчих успіхів;
·     активне запровадження гуманістичних моделей і технологій спілкування, навчання, виховання;
·     використання питань проблемності, пошуку, учнівського дослідження, вправ на розвиток творчої уяви, образного мислення.
Для формування творчого мислення та розвитку творчих здібностей застосовую на своїх уроках методи продуктивного навчання, креативні методи, які дозволяють пізнавати світ, створювати власну освітню продукцію. Серед таких методів:
-     метод емпатії (перевтілення) – учні мають можливість осягнути почуття іншої людини;повідомлення про літературного героя від імені дійової особи розвиває творчу уяву («Відчуй себе героєм»: перекажіть розділ «Над озером» з повісті «Джури козака Швайки» від імені Швайки);
-     метод порівнянь – порівняння персонажів художнього  втору («Кола Вена»: охарактеризуйте образи Грицика та Санька з  повісті «Джури козака Швайки»);
-     метод евристичних питань та бачення – («Коло ідей»: спробуйте пояснити лексичне значення слова «словотвір»);
-     метод конструювання понять – в результаті колективної творчості спільно формулюється визначення («Навчаючи – вчуся»: розгляньте таблицю та розкажіть про основні способи словотворення).
-     метод придумування («Стань творцем»: утворіть від наведених слів (сонце, сяйво, книга) власні неологізми. Укажіть спосіб словотворення.
Розвитку творчих здібностей великою мірою сприяє використання форм організації уроків, які дають стимули до розвитку творчого мислення:
1)  урок-змагання (виховує вміння логічно мислити, швидко реагувати, передбачати результати діяльності): «Мовознавчий брейн-ринг» (6 клас);
2)  урок-аукціон (розвиває вміння виділяти ознаки, комбінувати їх, формує власну позицію): «Мій улюблений літературний герой» (7 клас);
4)  повторювально-узагальнюючий урок (розвиває вміння знаходити закономірності, виховує навички ведення диспуту): «Конкурс знавців української писемності» (7 клас);
5)  урок-подорож (узагальнює вивчений матеріал): «Королівство Фонетики» (5 клас);
6)  урок-вистава (виховує здатність комбінування, розвиває акторські здібності): «Осінні етюди» (5 клас);
7)  урок-імітація діяльності (формує гіпотетичне мислення): "Суд над Суржиком" (6 клас);
8)  урок у формі позакласного заходу (розвиває творчі здібності, зміцнює пам'ять):  урок-концерт «Свіча російської поезії» (11 клас);
9)  інтегровані уроки (розвивають вміння поєднувати різні види та форми роботи): Інтелектуальна гра «Я люблю українську» (7 клас).
У своїй педагогічні практиці апробую спосіб інтеграції окремих елементів інноваційних технологій навчання: інтерактивних технологій, проектного та особистісно зорієнтованого навчання. Для результативності такої інтеграції аналізую методику кожної з освітніх технологій і використовую на своїх уроках залежно від теми, мети навчального матеріалу, та типу уроку.
З метою створення сприятливих умов для розвитку творчих здібностей впроваджую технології інтерактивного фронтального та групового навчання. Для розвитку позитивної мотивації на уроці на початковому етапі «Мотивація навчальної діяльності й актуалізація опорних знань учнів» застосовую такі прийоми та методи: «Вірю – не вірю», «Мікрофон», «Незакінчені речення», таблиця «З – ХЗ – Д», «Мозковий штурм»,  «Якби я був…», «Вітер дме», прийоми «Два – чотири – всі разом».
На етапі навчального пізнання – «Засвоєння нових знань, фомування вмінь, навичок, емоційно-ціннісних орієнтацій і ставлень учнів», сприятливим є застосування методів «Синтез думок», «Коло ідей», «Навчаючи-вчуся», «Читання в парах. Узагальнення в парах». 
Завдання підсумкової частини уроку: систематизувати засвоєний матеріал, застосувати отримані знання в умовах нової пізнавальної ситуації, співвіднести реальні результати з очікуваними, зробити висновки, закріпити чи відкоригувати засвоєння, обов’язковою є організація рефлексії. Допомагають організувати підсумковий етап уроку такі прийоми та методи: «Займи позицію» «Одна хвилина», «Незакінчене речення».
Одним із засобів розвитку творчого мислення є вміння учнів об’єктивно оцінювати свою роботу. Часто у кінці уроку використовую самоаналіз, самоспостереження, самооцінку. Вивчаючи тему: «Словотвір», пропоную завдання: написати «П’ятихвилинне есе», розкрити одне поняття, про яке дізналися з уроку, поставити запитання, на яке не можете знайти відповідь.
Поєдную творче завдання із завданням теоретичного матеріалу уроку.  Так, на уроках української мови даю учням завдання написати твір-мініатюру (враховуючи культурологічну тему), пропоную скласти діалог із застосуванням тих синтаксичних конструкцій, морфологічних одиниць, які було вивчено. Таким чином перевіряю не тільки засвоєння матеріалу, але й уміння використовувати вивчене в мовленні, мотивую необхідність використання здобутих знань у житті, спілкуванні з людьми.
Переймаючи досвід заслужених вчителів України О .В. Заболотного, В. І. Цимбалюка вводжу на уроки рубрики: «Поміркуйте», «Прокоментуйте висловлювання», «У вільний час», «Цікаво знати».
Розвивати творче мислення на уроках як мови так і літератури мені допомагає використання творчих п’ятихвилинок. Вони дають можливість переключити увагу учнів на інший вид роботи, а також удосконалювати їхні творчі вміння й навички. Завдання таких п’ятихвилинок урізноманітнюю залежно від теми уроку. («Твір-п'ятихвилинка»: продовжіть початок розповіді самостійно придуманим фіналом. Кілька днів тому ми з другом ішли лісовою стежкою. Враз у кущах щось затріщало…)
Збільшення кількості завдань поєдную з обов'язковим підвищенням їх складності. Це сприяє інтелектуальному розвитку, стає ефективним засобом розвитку творчих здібностей. Обов'язковим є те, щоб на уроках були питання проблемності, пошуку, учнівського дослідження, вправи на розвиток творчої уяви, образного мислення, спостережливості, словникова робота, мовні ігри тощо. Усі ці завдання вводжу з 5 класу.
Будь-який урок планую так, щоб діти проявили себе у своїх висловах, думках, пояснили і довели власну точку зору стосовно визначеної проблеми. Часто поєдную учнів у групи, серед яких є і філософи, і психологи, і літературознавці, і критики, і літературні персонажі, і, якщо необхідно, сам автор. Досить дієвою на уроках є експертна група, яку утворюємо зі заздалегідь підготовлених учнів для підбиття підсумків певних етапів уроку.
Творчість - це найвища форма людської пізнавальної діяльності, яка виступає як один із найбільш кваліфікованих видів праці. Саме тому розвиток творчих здібностей є важливою проблемою, від рішення якої у значній мірі залежить суспільний прогрес.

Немає коментарів:

Дописати коментар