вівторок, 10 вересня 2019 р.

Підліткова література: український стрибок та європейський стандарт

   Нещодавно у Книгарні «Є», що у Львові, відбулася відкрита дискусія «Діалог з уже не-дітьми України: підліткова література сьогодні». 
   З графіки видно, що найпопулярнішим жанром для читача-підлітка нині є романи (38,7%). Спеціалізовані журнали для підлітків перебувають на восьмому місці, – 13,3%, а поміж ними звичайні кольорові та багатосторінкові журнали, у яких містяться, зокрема, і рецензії та часом і самі художні твори малих форм, щоденні газети, спеціалізовані журнали, комікси та інформаційна література. 

Аналізуючи різні джерела, які представляють сучасну підліткову літературу у Європі (Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва орієнтується передусім на дослідні інститути такі як, наприклад, Міжнародна молодіжна бібліотека у Мюнхені, Тюбензький університет, Кебридж та ін.) та, опираючись, зокрема, на ретельну роботу Товариства дослідників дитячої літератури «Німецька академія літератури для дітей та юнацтва» (Deutsche Akademie für Kinder- und Jugendliteratur e. V.), пропоную найактуальніші теми та найрепрезентативніші книги для підлітків у 2015 р. у європейському контексті життя. Це не лише книги німецьких авторів. Це також книги, перекладені з інших мов на німецьку й такі, що відповідають усім критеріям «інтернаціонального канону», оскільки піднімають «наднаціональні» теми. Насамперед пропоную звернути увагу передусім на ключові слова та тези, які символізують серйозність літератури для підлітків, а також і на обсяг у сторінках, щоб отримати справжнє уявлення про рівень читання підлітками прози великого формату (згідно із офіційною статистикою, а також із власних спостережень із багаторічних подорежей по Європі, – у потягах, автобусах, на вокзалах та ін. завжди побачиш підлітка із розкритою товстою книжкою, романом). Водночас, дуже сподіваюся, що це допоможе багатьом розвіяти хибні враження про європейську дитячу чи підліткову літературу, яку часто останнім часом знову намагаються опустити у своїй важливості (покоління Барбі вже давно переросло і зникло в європейському контексті, натомість з’явилось покоління самодостатніх індивідуумів, які хочуть жити з усім світом у мирі без расових та національних чи радикально-патріотичних загострень, і справитись із справді важкими проблемами, які психологічно та екзистенційно погрожують людині і не дають спокою навіть у «реалізованій» державі). До вашої уваги огляд книжок кожного місяця та актуальних тем:
Отже, в колі читацьких інтересів німецькомовного підлітка (від 11 – 14 р.) передусім реалістична проза, наповнена такими темами, як самотність, відчуженість, рефлексії про себе та близьких, втрата батьків, коханих, пошук свободи, питання екзизстенції, жахіття війни, внутрішні рефлексії та протиріччя бійців, тренованих змалечку проти якоїсь країни, подорожі, віра, надія у краще життя, філософські питання про життя та смерть.




Яскравими репрезентантами у такому напрямку розвитку підліткової літератури в Україні є Володимир Рутківський «Потерчата», Галина Малик «Злочинці з паралельного світу», Зірка Мензатюк «Як я руйнувала імперію», Дзвінка Матіяш «Марта з вулиці Святого Миколая», Оксана Лущевська «Інший дім» та Галина Рис «Намалюй мене пташкою». Їхні повісті презентують актуальний стиль, мова наративу лаконічна та зрозуміла, інтенціональне наповнення відповідає досвіду читача віком 10-13 років. Зрештою, як, наприклад, і твори австрійської письменниці Крістіне Нестлінгер «Маргаритко, моя квітко» чи польської письменниці Барбари Космовської «Буба» та інші, що нещодавно з’явилися в прекрасних перекладах на полицях книгарень України також можуть бути цікавими сучасному читачеві максимум до 13 років. Про це, зокрема, говорили самі підлітки (від 13 років), члени Читацького клубу «Коло книжки» у Книгарні «Є» в рамках соціокультурного проекту «Вся Україна Читає Дітям».
Однак, рамках інтернаціонального канону для західного читача (до 14 років) цікавими були б сьогодні, на мою думку, «Потерчата» В. Рутківського, «Злочинці з паралельного світу» Галини Малик та «Як я руйнувала імперію» Зірки Мензатюк, оскільки вони несуть в собі актуальну ретрансляцію історії та справжніх (безпафосних) почуттів та переживань подій, які в хронотопному вимірі сягають відомі події на широкому міжнародному просторі та в одному часі, хвилюючи увесь світ досі.
Але, як бачимо із актуальних та найпопулярніших романів великих форматів для підлітків від 11, 12 та від 14 років і старших, у європейському світі, створюють спеціальну пропозицію, усвідомлюючи, що «Література для підлітків – це особливий специфічний феномен, що формується за власними, відмінними від літератури для дітей і літератури для дорослих, законами. З одного боку, її наративний дискурс структурується простотою мовлення з урахуванням попереднього дитячого прочитання, а з іншого, – його ідеологія ініціації переповнена «дорослістю» реалістичних тем».
Аналізуючи стан та зміни тенденцій підліткових зацікавлень у літературі в Україні за останні роки (дослідження 2012 р., здійсненні журналісткою Вікторією Сорокопуд, опитування, проведене підлітками серед підлітків на початку 2015 р. в рамках соціокультурного проекту «Вся Україна Читає Дітям» та щотижневі зустрічі підлітків «Коло книжки» у Книгарні «Є», ініційовані волонтерами-пластунами та підтримані Анастасією Левковою у Львові, дають мені можливість стверджувати, що інтереси молодих читачів змінилися. Якщо, умовно кажучи, «до Майдану», переважали фантастика та фентезі (Толкін та Ролінг), то «після Майдану» спостерігаємо зростаючий інтерес, подібно як і у Європі, до, власне, реалістичної (історичної та біографічної), психологічної літератури (Еріх Марія Ремарк, Даніель Кіз, Іван Багряний). А оскільки попри великий стрибок у свідомості молодого українського покоління перестрибує розвиток самої пропозиції для них, то, як зазначила Анастасія Левкова у інтерв’ю для ЗІК: «Діти сказали, що література, яка видається спеціально для підлітків, їм нецікава, вони читають дорослі книги. Тому учасники самі обирають тему кожної зустрічі. А найкращим підлітковим автором є Еріх Марія Ремарк».
Отже, за підсумками досліджень Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва, щотижневих обговорень “Коло Книжки” у Книгарні “Є” у Львові, офіційних даних, підготовлених Німецькою академією літератури для дітей та підлітків, очевидно, що підлітків сьогодні цікавить передусім реалістична література, зокрема, романи, у яких розповідь ведеться від “Я”-сучасного підлітка; література, написана для дорослих; література, яка розкриває “проблемноорієнтовані”, зокрема психологічно-філософські та екзистенційні теми: життя і смерті, кохання та дружби; зради; державності; війни. Як влучно висловилась Катерина Міхаліцина на дискусії “Діалог з уже не-дітьми. Українська підліткова література сьогодні” в рамках мережевого проекту “Література у часи кризи. Quo vadis, українська книжко?” у Книгарні «Є», підлітки сьогодні вимагають від літератури передусім чесності. А в контексті останніх важких подій в Україні, обтяжені болем та важкістю культурної пам’яті поколінь, сучасні підлітки різко перестрибнули і «Український стрибок», і «Європейський стандарт» і самотужки відшуковують власну правду між історичною «класикою» та потужним інформаційним техно-простором, у якому протікає їх щоденне реальне життя.
Автор: 

Немає коментарів:

Дописати коментар